TUDÓSÍTÁS: hársbarna szerzői est (Meg Egy Cukorka)

Zene x Szöveg-est x Hajógyár x A38

A június 13-i este igazán édes volt, hiszen Kemény Zsófi meghívására Hárs Barna, a Meg Egy Cukorka énekes-gitárosa pattant fel a Hajó fedélzetére.

 

 

A Meg Egy Cukorka zenekar 2016-ban kezdte el bontogatni a szárnyait. A formáció története egy gimis projekt-feladattal kezdődött, melynek hála Hárs Barna és Mihályi Dávid zenei útja keresztezte egymást és megalapították a magyar alter világába tökéletesen illeszkedő brit pop/rock bandát. A duó aztán trióvá bővült és bár Barna jelöli ki az irányt, mindenkinek az ötletét megvitatják. 

 

 

MEG EGY CUKORKA DALSZÖVEGEK ITT.

 

 

Azonban a szöveg nagyrészt a frontember érdeme, akinek a sorok szinte zsigerből jönnek és mindig aktuális érzéseket képeznek le. A KERESEM című nagylemezt például egyfajta mámoros melankólia járja át, miközben a hallgató az átlagember mindennapi problémáival találja szembe magát. De hogyan lehet hitelesen leírni mindazt, ami egy előadó lelkében megfogalmazódik? Kell-e a szövegeknek reflektálnia a világban zajló történésekre? Az este folyamán Kemény Zsófi és Hárs Barna segítségével a dalszövegírás rejtelmeinek mélyére ástunk le, ezekre a kérdésekre is választ keresve. Természetesen a beszélgetés után a Meg Egy Cukorka énekese gitárt ragadott és előadott néhány dalt.

 

 

hársbarna karakteresen – egy hibát követően, izgulósan – a Hagyom a picsába című dal előadásával kezdte az estét.

 

 

Barna elmondta, hogy nem látja értelmét olyan dolgokról dalt írni, amelyeknek örül az ember. 


– Olyan témákról kell dalt írni, amelyek nem működnek a világban. Faludy György írja az egyik versében, hogy A jövő század lesz a végső. Amikor a fenti szöveget írtam, ez a vers járt a fejemben – fejtette ki Barna.

 



 

A kapitalizmus és a végjáték a mai világban, Barna és a villamosmérnöki pálya alapjai: Barnát nap mint nap inspirálja a munkahelyi közege. 

 

 

– Naponta végzek egy olyan munkát, amelyet ugyan, nem gyűlölök, de szívesebben zenélnék. Villamosmérnöki végzettségem van. Gyakran voltam az életem során magamra utalva, nem volt mögöttem hátország, ezért az érettségi évében – amikor fogalmam sem volt a világról – igyekeztem úgy alakítani az életem, hogy biztos állásom legyen. Sokan mondták, hogy a mérnökök jól keresnek, az stabil pálya. Bár,  nem keresek túl jól, de van munkám, egy multinál dolgozom – emlékezett vissza Barna. 

 

 

Hat évesen agresszíven püfölte a zongora billentyűit, bár még nem értettem, hogy miért csinálom. Tudat alatt ezzel vezettem le a feszültséget. Hét éves koromban elkezdtem tanulni zongorázni és onnantól a zene a része az életének. És ez a zenei ars poetica része is a zenésznél: a feszültség levezetése és az előadásmód agressziója, valamint az, hogy szövegeiben milyen témákat dolgoz fel.

 

 


 

 

– Énekelni nem tanultam túl sokáig, ezért a hangmérnökkel mindig küzdenem kell, hogy a mélyebb hangok is érthetőek és megfelelően hallhatóak legyenek a közönség számára – mondta hársbarna és már énekekte is: ha tudnátok hogy hogy lehet szeretni teljesen egómentesen.

 

 

–  Minél sűrűbb a szöveg, annál többször meg lehet hallgatni. Nem a popdalszöveg-írás leghatékonyabb módja az, amit én csinálok, de nem is célom, hogy mindenki számára első befogadható legyen a zenénk. A popzene az, amelyet könnyű befogadni. Értem ez alatt a zenei alapokat. A szövegek terén nagyon akaratos vagyok. Ezen nevelkedtem. A Tankcsapda, a hiperkarma és a Kispál és popzene és ez a műfaj a hazai felső középosztálya. A Meg Egy Cukorka is jó értelemben vett popzenét szeretne csinálni – folytatta az elemzést Barna.

 

 

Nagyon bosszantja őt, amikor magyar dalszövegeket hallgat és arra jut, hogy nem érzi mögöttük a lelket. 

 

 

– Nem érzem, hogy azt az előadó nagyon-nagyon el akarta volna mondani. Hiányzik belőle a lélek. A magyar szövegek tekintetében – ahogyan a saját szövegeim esetében is – nagyon kritikus vagyok. A Cukorka dalszövegeknél ha nem érzem azt, hogy megfelelően ki van dolgozva, akkor nem adom ki a kezemből, amíg nem leszek elégedett vele – fejtette ki a lélek és  a dalszövegek kapcsolatát a szerző.





 

 

Barna ritkán ír dalszövegeket. Csak akkor, amikor megérkezik a belső intuíció. Korábban akarattal,  erőszakkal írt, de nem ment, mert akkor éppen nem akart mondani semmit. 

 

 

– Ma már csak akkor írok dalt, amikor van mondandóm és a szöveg magától megszületik. Abban hiszek, hogy a jó dalszövegek gyorsan kigördülnek belőlem – részletezte a szövegírási metódusát hársbarna.

 

 


 

 

Az irodalomhoz való kötődése kapcsán elmesélte, hogy az anyja magyartanár, az apja pedig szociálpszichológus, így már gyerekkorától része volt az életének a magaskultúra. Mivel az édesanyjával nem volt jó a kapcsolata, mindig is lázadt az irodalom ellen. 

 

 

– Olyannyira nem foglalkoztam az irodalommal, hogy még a Rómeó és Júliát sem olvastam el. Persze, hogy ezt a tételt húztam ki érettséginél – emlékezett vissza az énekes.

 

 

A költészet és a dalszövegírás párhuzama hársbarna szerint

 

 

– A popzenében amit én csinálok, az több, mint elég. Nem tartom verseknek a dalszövegeimet. Örülök, hogy abban a korban élek, amikor van gitár az ember kezében és lehet énekelni. A költők is ezt csinálják, csak épp gitár nélkül. A hangszer csorbítja azt a képességünket, hogy pusztán a szöveg olvasása váltsa ki a katarzist, mint a nagy költők versei esetében – tűnödött Barna a költészet és a szövegírás párhuzamáról, majd előadott egy, kifejezetten szövegcentrikus Cukorka-dalt.

 

 

– Bármilyen művészetet csinálunk, elsődlegesen embernek kell lennünk, nem bölcsnek vagy jónak. Sokszor mentem le a pokolba és rántottam le oda másokat annak érdekében, hogy ne legyek egyedül. Ez azért lehet így, mert sok a diszfunkcionális kapcsolat a mai világban – folytatta Barna.

 



 

Az ember úgy bánik másokkal, ahogyan azt a szüleitől látta, hogy másokkal bánnak

 

 

– Anyám zsarnok személyiség volt, aki uralkodni akart rajtam. Én még ma is harcolok az ellen, hogy ne legyen birtokló és ne akarjak hatalmaskodni másokon. Engem az anyám nem szeretett. Neki vágyai voltak felém. Soha nem lehettem az, aki szeretnék lenni. Hozzá kellett idomulnom és úgy élni, ahogyan ő szerette volna, hogy éljek. Nem tapasztaltam meg, hogy milyen az, amikor önmagamért szeretnek. És ez a kapcsolataimban is megjelenik: a zsarnokságom miatt mentek tönkre a kapcsolataim. Naponta küzdöm magammal ezen a téren – emlékezett vissza a zenész.

 

 

A formáció jövőképe egy olyan lemez elkészítése, amely megfelelő hangzású. És a dalok úgy szólnak, ahogyan azokat napjainkban már élőben is játsszák és amellyel már Barna is tud azonosulni.

 

 

Bár a frontember saját bevallása szerint sokat szorong, minden nap küzd önmagával és a világgal. Sokszor nem látja az aktuális helyzet szépségét, csak a saját céljait: talán azért, mert agresszív, makacs, akaratos – és az összes többi jelző, amelyet használt önmagára vonatkozóan a beszélgetés során. 

 

 

A Meg Egy Cukorka zenekart azonban maga elé helyezi, mindenek felett. Számára a zenész-lét, – amelyet imád – egyfajta szolgálat. 

 

 

Az eseményt itt tudod visszanézni.


 

Az eseményről előzetesen itt írtunk beharangozót.


 

Az esemény a Petőfi 200 Emlékév keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

 

 

Fotók: Hajógyár hivatalos

 

 

 

További hírek

További hírek

© 2024 - Zeneszöveg.hu Kft. - Minden jog fenntartva.
Kedves Látogatónk!

A Zeneszöveg.hu oldal teljes értékű használatához minimum Internet Explorer 8 vagy Google Chrome v8.0, illetve Mozilla Firefox 4.0 böngésző ajánlott. Az alábbi linkeken elérhetők a legfrissebb változatok.

Amennyiben korlátozott lehetőségekkel folytatni kívánod a böngészést oldalainkon, kattints a TOVÁBB gombra.

Tovább