Spotify- és YouTube-slágerek szövegelemzése

2023-ban egy tinédzser közel hat évet fog zenét hallgatni nyugdíjba vonulásáig, alvás nélkül. 


A popzene dominál a zenei világban, összekötve generációkat közös élményekkel. A hallgatók kedvenc dalaihoz évekkel, évtizedekkel később is visszatérnek, a dalok pedig érzelmi hatást gyakorolnak rájuk, hasonlóan a könyvekhez vagy filmekhez. Az online zenehallgatási platformok térnyerésével már nem szükségesek fizikai hordozók, a streaming-szolgáltatások népszerűsége pedig folyamatosan nő. 


Ennek ellenére a rádió továbbra is a legnépszerűbb zeneforrás. A popzene a populáris zene rövidítése, és a tömegkultúra részeként jelenik meg, ötvözve több zenei stílust. Emellett a popzenének óriási gazdasági és piaci jelentősége van, és befolyásolja a zenei trendeket, reklámokat és a médiát. Az előadók szerepe sokrétű: ők lehetnek zenei művészek, divatikonok, médiaszemélyiségek vagy influenszerek is. 


A vizsgált dolgozat a magyarok által hallgatott, magyar nyelvű slágerek szövegeinek vizsgálatára fókuszál, az online platformok toplistáit elemezve. A kutatás eredményeként több mint 2000 sláger került elemzésre a két legnépszerűbb online platform, a Spotify és a YouTube alapján.



 

Egy 2023-ban tinédzserkorú fiatal nyugdíjba vonulásáig – az alvásidőt nem számítva – közel hat évet fog zenét hallgatni. A legnépszerűbb műfaj a pop, amely egybegyűjti a zenei világot domináló stílusok jelentős részét. A popzenészek művei hatással vannak az érzelmi világra, csoportképző hatásukkal generációkat fűznek össze, adnak nekik közös élményt. A hallgatók évekkel, évtizedekkel később is visszatérnek a kedvenc számaikhoz, melyek repetitív módon, a refrénjeiken és szövegükön keresztül adják át üzeneteiket a befogadóknak. A dalok hatása a könyvek, filmek vagy reklámok szerepével vetekszik. Jelen összegzés célja az internetes világban aktív népesség kedvenc slágereiben előforduló témák feltárása és a felfedezett topikok jellemzőinek megismerése, bemutatása.

 

Zenehallgatási szokások

 

A zene az ember életének csaknem minden mozzanatában megjelenik, nem úgy, mint a zenelejátszó eszközök elterjedésének korszaka előtt, amikor különleges alkalmakhoz volt kötött – koncertekre, bálokba, táncházakba kellett menni a zeneszóért. Az online világ bővülésével és a digitalizáció elterjedésével már jelentősebb eszközpark sem szükséges a zenehallgatáshoz és a helyhezkötöttség sem szempont. A streaming-szolgáltatóknak köszönhetően nem kellenek lemezek, CD-k, kazetták, nincs szükség a dalok letöltésére, csupán néhány kattintásra a telefonon. A fej- és fülhallgatók lehetővé teszik, hogy a hallgatókat körülvevőket ne zavarják a dallamok, így az emberek kedvenc előadói akár az utcán sétálva, akár a tömött villamoson is a fülükbe énekelhetnek. Ma is a rádió a legnépszerűbb eszköz a zenehallgatás során: a világ lakosainak 73 százalékának ez az elsődleges zeneforrása. A rádióhallgatók 84 százaléka keresne másik platformot, ha nem játszanának többé zenét, 63 százaléka pedig örökre kikapcsolná ezt az eszközt. A streaming-szolgáltatások emellett egyre elterjedtebbek. Ma már a világ internetezőinek 46 százaléka ezen a platformon is hallgat zenét, ami a fiatalabb korosztályoknál még népszerűbb. A 16-24 évesek 54 százaléka használ streaming-szolgáltatást, a 25-34 évesek 56 százaléka, a 35-44 évesek 44 százaléka, a 45-54 évesek 36 százaléka és az 55-64 évesek 26 százaléka. Az IFPI statisztikái szerint egy átlagos felhasználó heti szinten 20,1 óra zenét hallgat. Ha a 2022-es tendenciák nem változnának, egy most 16 éves tinédzser 65 éves korára 51.215 zenehallgatási órán esne túl, ami megegyezik alvás nélkül öt év 309 nappal.

 

A popzene

 

A popzene a populáris zene rövidítése. Amilyen árulkodó a neve, annyira kedvelt műfaj és olyan széles körben elterjedt. A tömegkultúra részeként jelenik meg. Jellemzői a könnyen emészthető, egyszerű, közérthető, fülbemászó dallamok és szövegek, valamint az általában 3-5 perces zeneszámok. Megannyi stílust és zenei irányzatot ötvöz és olvaszt össze, szinte minden műfaj vonásai megtalálhatók benne. Vannak azonban olyan stílusok, melyek elválasztódnak a popzenétől és csak kisebb körökben, társadalmi rétegekben népszerűek. Ilyen például a jazz, a heavy metál, a country, a folk, az elektronikus zene vagy a reggae, bár ezek is hatással vannak a popra. Az emberek életében a zene érzelmi, kulturális és közösségi szerepet tölt be párhuzamosan. A zenéknek általánosságban az a képessége, célja és feladata, hogy érzelmeket váltson ki az egyénből, a csoportból, a közösségből és a teljes társadalom egészéből. Közös élményt teremt egyes generációknak, összeköti a hasonló ízlésűeket, segít a közösség épülésében. A popzene által közvetített üzenetek és értékek hatással vannak mind az egyéni, mind a kollektív értékrendekre, identitásra és kulturális hovatartozásra. Ugyanakkor a változékony ízlések, értékrendek, társadalmi fordulatok, világtörténések visszahatnak az előadókra és a zenei piacra. Ennek köszönhetően a slágerek vizsgálatával lencsevégre kaphatók többek közt a társadalmi változások és konfliktusok is. 


A szórakoztatóiparban a popnak elsöprő erejű a gazdasági és piaci jelentősége, befolyással van a zenei trendekre, a reklám- és médiavállalatok marketingjére és ezer más területre.


A népszerű előadókat és a nagy kiadókat a kereskedelmi siker hajtja, céljuk a szerzemények minél szélesebb körű értékesítése, így főként a közönség igényeire és a piaci trendekre összpontosítanak, kevésbé a művészeti innovációra. A popzenei előadók gyakran többek, mint zenei művészek, hiszen sokan sztárokként, divatikonokként, médiaszemélyiségekként, vagy influenszerekként tekintenek rájuk, mindemellett gyakorta széleskörű, saját követői bázissal rendelkeznek. A világon az egyik legnagyobb befolyással bíró üzenetek a popzenék soraiban rejlenek. Az előadókra sokan példaképként tekintenek és szavaik, cselekedeteik, vásárlási szokásaik ösztönzik a rajongókat. Refrénjeiket, dalaikat, üzeneteiket akár éveken, évtizedeken keresztül is hallgatják az emberek milliói. Míg egy kedvenc filmet ritkán néz meg újra és újra az ember, egy kedvenc könyvet ritkán olvas többször, addig egy kedvenc zenekar gyakran a mindennapi életéhez is hozzátartozik. Míg egy reklámkampány üzenetével minden nap találkozik az ember, de az csak néhány hónapig tart, addig a popzenészek üzenetei sok év után is visszhangoznak.

A vizsgált dalok

 

A dolgozat célja a magyarok által hallgatott, magyar nyelven írott slágerek szövegeinek vizsgálata, a dalokban rejlő témák feltárása.






A legnépszerűbb dalok kiválasztásakor célszerűnek tűnt az online platformok lejátszási listái alapján felállítani egy rangsort, s így a Spotify és a YouTube, a két leglátogatottabb felület toplistáit elemezni. A kutatás ennek köszönhetően kifejezetten azon felhasználók ízlését vizsgálja, akik az online zeneközvetítő platformokon vannak jelen. A nyilvános Spotify-os napi toplisták historikus adatai egészen 2014. augusztus 10-ig nyúlnak vissza, a YouTube-os heti listák pedig 2019. május 14-ig. Web scraping-es adatgyűjtési eljárások alkalmazásával, majd a külföldi zeneszámok kiszűrésével végezetül 2.366 dal került be az elsődleges dallistába, melyek közül 629 csak a Spotify-on jelent meg a chart-okon, 1.160 csak a YouTube-on és 577 mindkét platformon. Ennyi magyar, nyilvánosan elérhető, toplistás sláger született 2023 márciusáig a két platformon.

 

A 2.366 slágerhez hallgatottsági adatokat és standardizált kontaktusszámokat rendeltünk annak érdekében, hogy a későbbiekben a legnépszerűbb témák is beazonosíthatók legyenek.


A Spotify-os listákon elérhető a streamek, a YouTube-oson pedig a megtekintések száma. A standardizált kontaktusszám esetében mind a Spotify-os hallgatottságot, mind a YouTube-os nézettséget elosztottuk a listák legmagasabb értékeivel, így az első helyezettek értéke 1-1 lett mindkét platform esetében (hiszen önmaguk értékével lettek elosztva). Az első helyezetteket követő dalok standardizált kontaktusszámai ezután arányosan csökkentek, közelítve a nulla felé. A teljes, standardizált elérésszámot egy dal esetében a két platform standardizált kontaktusszámának összege adja, így a maximum 2 lehetne, ha egy dal mindkét platformon első lenne. Azok a zeneszámok, amelyek csak az egyik oldalon értek el sikereket, hátrányból indultak. A leghallgatottabb dal – mely Azahriah & Desh Mind1 című száma volt – első lett a Spotify-on 11 millió stream-mel és negyedik a YouTube-on 21 millió megtekintéssel, s ezzel összesen 1,7-es generált kontaktusszámot ért el.

 

A teljes cikk itt olvasható. 


Fotó: illusztráció/Freepik

 

További hírek

További hírek

© 2024 - Zeneszöveg.hu Kft. - Minden jog fenntartva.
Kedves Látogatónk!

A Zeneszöveg.hu oldal teljes értékű használatához minimum Internet Explorer 8 vagy Google Chrome v8.0, illetve Mozilla Firefox 4.0 böngésző ajánlott. Az alábbi linkeken elérhetők a legfrissebb változatok.

Amennyiben korlátozott lehetőségekkel folytatni kívánod a böngészést oldalainkon, kattints a TOVÁBB gombra.

Tovább