
Hiába szólóanyag, mégsem magányos – megjelent Karabekian debütáló anyaga
A Karabekian Győrffy Máté, az ex-Képzelt Város gitáros/basszusgitárosának szólóprojektje. Az improvizációkra épült kislemez első dala a Velencei Építészeti Biennálén is bemutatkozott, most pedig a Vagus című EP minden tételével egyetemben videós kísérettel együtt jelent meg.
- A Képzelt Város feloszlása után jó darabig nem nyúltam hangszerhez, először csak zongorán kezdtem újra improvizálni. Éreztem, hogy muszáj játszanom, de sokáig nem tudtam elképzelni, hogy ne csak egy pillanatnyi állapot legyen a zenélés. Két éven át halogattam, hogy felvegyem és továbbgondoljam az ötleteket. Tudat alatt talán tartottam attól, hogy végleges formába öntsem ezeket - meséli a Vagus születéséről Győrffy Máté.
A velencei építészeti biennálén is megszólalt az EP elsó dala
- Végül a velencei építészeti biennálé adott egyfajta határidőt, ahol az a megtiszteltetés ért, hogy kiállítóként jelenhettem meg tizenkét másik pályaelhagyó építésszel egyetemben. Itt mindenki egy saját sikerprojektjét mutathatta meg, nálam ez a Terézváros 2030, a kerület közterületfejlesztési programja, de mindenképpen szerettem volna megmutatni valamit a zenei oldalamból is - részletezte az előadó.
Máté eredeti végzettsége ugyanis építész, de sok év zeneipari munka után hat éve Terézváros alpolgármestere, ahol a városfejlesztésért felel. A kiállításon a kerület 3D modellje mellett egy fejhallgatóból az EP első dala hallható.
- Az egész lemezen nagy hangsúlyt kapnak a környezeti zajok, a Bármerre indulszban a kerületi utcák zajai állnak össze eggyé a zenével.
A Mindig körbeérsz végtelen loopjának alapja pedig egy Kung-fu formagyakorlat. A lépések hangját előbb jegyeztem meg, mint magukat a mozdulatokat. Miután felvettem a hangját, ahogy az oktatóim mozognak, még az edzés utáni éjszaka feljátszottam az összes gitársávot, ahogy éppen ki akart jönni belőlem. Ez nagyjából változatlan formában megmaradt a folyamat végére is - fogalmazott Győrffy Máté.
A Vagus EP borítója
Fotó: Karabekian
Az improvizáció az egész folyamat során jelen volt
A dalok rögtönzésből születtek és a közreműködő alkotókat is elsősorban a saját érzéseik vezették, legyen szó a zenéről, a lemezborítóról vagy éppen a táncról.
- Hiába indult ez egy egyszemélyes projektnek, nincs annál erősebb katalizátor, mint együtt alkotni másokkal. Sikerült végig olyan emberekkel dolgoznom, akikkel oda-vissza tudtuk inspirálni egymást. Galántay Tomi dobolása kelti életre a zenét, rengeteg plusz energiát ad az egészhez. Micivel (Bos Michaela Lilla, a Képzelt város volt csellistája) pedig nem volt kérdés, hogy működik a kémia, amit játszott, egyből működött - részletezte az alkotói folyamatot a zenész.
Korábban a Képzelt Városban, úgy a Karabekianban is a zene által teremtett hangulatokon és érzéseken van a hangsúly, szöveg ritkán hallható, de akkor kiemelt szerepe van a soroknak.
Így van ez a Hiába mész előre című dalban is, ahol Győrfi Kata amíg addig című versét mondja el Seder Laura, aki didgeridoon is játszik az utolsó dalban.
A zenéhez szorosan kapcsolódik a vizualitás
A klipben is többször feltűnő lemezborító is, amelyet Csongár Lilla festett.
- A festészet számomra a zene vizuális megfelelője is. Máté albumának első meghallgatásakor azonnal magával ragadott a dallamok sodrása, az érzelmi mélység és annak absztrakt, többnyire szöveg nélküli kifejezése. A festmények születése teljesen intuitív folyamat volt – a zene ritmusa, dinamikája és színei vezették az ecsetvonásokat. Célom az volt, hogy a hallható világot láthatóvá tegyem, és így egy új dimenzióban meséljem el a zenei élményt - hangsúlyozta a festő.
A lemez a hozzá készült kisfilmmel együtt válik teljes egésszé
A videó Párizsban és környékén forgott, a természeti és a városi közeget bevonva, sokszor direkt kontrasztot teremtve a zenével. A film főszereplője a háború óta Párizsban alkotó Zoya Saganenko ukrán táncművész.
A Vagus klipje itt.
- Évekkel ezelőtt beszéltünk már róla, hogy jó lenne egyszer közösen improvizálni valamit, most áll össze hozzá a tér és az idő, végül egy teljes film lett belőle. Ehhez az is kellett, hogy Zília Sophie Lacôte éppen szintén Párizsban él és az ő szemein és kameráján keresztül rögzíteni lehetett a pillanatot. Én csak a zenét küldtem el nekik, a cél itt is az intuíció volt, a végeredmény számomra is meglepetés lett. Egyedül a vágás és az utómunka készült itthon, ami Ürögdi Ábel (Middlemist Red) első nagyobb szabású munkája - hangsúlyozta Győrffy Máté.